Klachten en privacy
Klachtenregeling
Wij doen ons best om u goed te behandelen en prettig met u om te gaan. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Bijvoorbeeld over de behandeling of over hoe iemand met u omgaat. Laat het ons dan weten. Dat is belangrijk voor uzelf, voor andere patiënten en om onze zorg te verbeteren.
Bent u niet tevreden? Bespreek dit dan eerst met uw eigen fysiotherapeut. Misschien kunt u samen een oplossing vinden. U mag ook iemand meenemen, zoals een familielid of vriend. Vindt u het lastig om het gesprek aan te gaan? Dan kunt u contact opnemen met één van de eigenaren van de praktijk.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u gebruik maken van een officiële klachtenprocedure. Een onafhankelijke commissie bekijkt dan uw klacht. Meer informatie hierover kunt u hier vinden.
Wij willen benadrukken dat wij een klacht als een kans zien om onze zorg te verbeteren.
Fysiotherapie De Nije Veste en uw privacy
Bij Fysiotherapie De Nije Veste vinden we uw privacy erg belangrijk. We gaan zorgvuldig om met uw gegevens, volgens de wet. De belangrijkste wetten zijn de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). De AVG beschermt de privacy en persoonlijke gegevens. Volgens deze wet moeten wij op een veilige manier met uw gegevens omgaan. In de gezondheidszorg gelden daarnaast speciale regels uit de WGBO. Klik hier voor meer informatie over de WBGO.
Welke gegevens gebruiken we?
Fysiotherapie De Nije Veste verwerkt de volgende gegevens van cliënten:
- Persoonlijke gegevens: naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres en verzekeringsgegevens.
- Bijzondere gegevens: burgerservicenummer (BSN) en medische gegevens.
Zonder deze gegevens kunnen wij geen behandeling geven.
Waarom hebben we uw gegevens nodig?
We gebruiken de gegevens voor:
- Zorgverlening
- Beheer en beleid in de praktijk
- Ondersteuning bij onderzoek, onderwijs, en voorlichting (altijd anoniem en met schriftelijke toestemming)
Uw gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt.
Beveiliging van uw gegevens
Uw gegevens staan in een digitaal dossier dat goed beveiligd is. Behalve uw fysiotherapeut hebben alleen enkele andere medewerkers toegang, zoals waarnemers, stagiaires en administratieve krachten. Iedereen met toegang tot uw gegevens heeft een geheimhoudingsplicht en mag niet zonder toestemming gegevens delen, ook niet met familie.
Voor onderzoek mogen gegevens soms wel worden gebruikt, maar alleen met uw toestemming. Als er een gevaar is voor uw gezondheid of die van anderen, kan de geheimhouding worden doorbroken.
We bewaren uw gegevens zolang het nodig is voor goede zorg. Medische gegevens moeten minimaal 20 jaar bewaard worden.
Telefoon en internet
Wij registreren alle inkomende en uitgaande telefoongesprekken, inclusief gegevens zoals telefoonnummer en gesprekstijd. Soms nemen we gesprekken op voor leerdoeleinden; deze bewaren we maximaal 3 maanden.
Op onze website vindt u ons cookiebeleid en onze disclaimer om uw privacy online te beschermen.
Uw rechten
U heeft het recht om:
- Te weten welke gegevens we van u verwerken en waarom
- Uw eigen gegevens in te zien en een kopie te ontvangen
- Uw gegevens te laten wijzigen, aanvullen of verwijderen
- Uw dossier te laten vernietigen (binnen de wettelijke voorwaarden)
Wilt u gebruik maken van deze rechten? Neem dan contact met ons op via de website of mondeling in de praktijk. U mag ook iemand anders vragen dit voor u te doen, zoals een gemachtigde of mentor.
Bent u niet tevreden over hoe we met uw gegevens omgaan? Dan kunt u dit melden via onze klachtenregeling.